رپناک

بهترین رپ کن های فارسی

رپناک

بهترین رپ کن های فارسی

آخرین مطالب

۲ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است



نقد آلبوم بیست و چهار ساعت :


  • تا به امروز بیشترین تلاش رپ خوان های داخل ایران بیانی گزارشگونه در ابراز شرایط جاری و واقعیت روزمرۀ زندگی آنان به عنوان نسل بیگانه و به حاشیه کشیده شدۀ جامعۀ شهرنشین ایرانی بوده است. اما بهرام با رویکردی منتقدانه و آگاه، شرایط ایستا و بیمارگونۀ جامعه خود را تصویر می کند ، آنرا نقد کرده و با آن برخورد می کند. از اینترو آلبوم «24 ساعت» از معدود مجموعه های هیپ هاپ فارسی تولید شده در داخل ایران در جهت ایجاد ژانر اعتراضی - سیاسی رپ فارس می باشد. همچنین شاید که اولین آلبوم رپ اجتماعی فارسی نیز بحساب آید که در آن از دیدگاه های ناسیونالیستی ایرانی خبری نیست. دیدگاهی که گاه حتی رپ فارس را به افکار نژادپرستانه نیز کشیده است. 
  • بهرام انتقاد می کند و شرایط حاکم و فرهنگ متداول شهرنشین ایرانی را به زیر سوال می برد. او ساخته و پرداختۀ همان جامعه مذهبی و سنت های آن است و از دل همان شرایط بر می خیزد، آن را به تصویر می کشد و بی آنکه از آن براحتی بگذرد، اعتراض می کند و سخنگوی نسل گمگشتۀ خود می شود. او خیابانی نیست اما رابطۀ تنگاتنگی با خیابان های تهران دارد. خیابان در واقع کانالی است که وی با جامعۀ پیرامونی خود در ارتباط قرار می گیرد. همآنطور که در قطعۀ خیابون ابراز می کند :
  • من بچۀ خیابونا نیستم ولی/ خیابونا پچمن نیست کمترین/ احتمالی که من بچم و ترک کنم/ تُو تو اشتباهی/ هر شب و سر کنم/ به همین رسم آشنا با سنت قدیم/ که خیابون داره رو قلم قدرت عجیب/ عادت می کنی وقتی که هر شب توش پا بزاری/ اسم ماها تا عبد می مونه روش یادگاری... 
  • کروس؛ داره بازم می گذره همه لحظه های من/ توی خیابون/ اگه مثل مائی از جنس مائی پس بیا توش/ همین بوده قبلاً همین می مونه تا عبد زندگی/ یعنی بمونیم تا بمیریم ما توی خیابون... 
  • در قطعۀ «خیابون» بهرام از محیط زندگی خویش در حریم خیابانی خود سخن می گوید و شنونده را با نبض درگیر کوچه و خیابان های نابسامان تهران آشنا می کند. 
  • بنظر نمی آید که موسیقی رپ برای وی وسیله ای باشد ، فقط برای رسیدن به نام و شهرت، بلکه ذهن روشن او صافی روشنفکرانه ای است برای ابراز نارضایتی های نسل جوان عاصی و محدود امروز ایرانی . او انتقاد می کند و موسیقی هیپ هاپ ایران را به فضای بحرانزده و آلودۀ کوچه بازار نزدیکتر می سازد. 
  • با تمام اینها آلبوم «24 ساعت» حاوی آن نگاه مردانه و خودمرکز بینی غلو آمیزی می باشد که مشخص کنندۀ فرهنگ اصیل هیپ هاپ است . یعنی بیانی که برگرفته از خرده فرهنگ های محلی منطقه ای و مرزبندی های دسته های خیابانی یا مشخصاً خرده فرهنگ «لاتی» که از زبان رپ خوان ها (در اینجا بهرام) در تعریف از خود و حریم و قدرت اجتماعی خویش در شکل «کَل کَل» و «شاخ و شانه کشی» در رپ نوشته ها ابراز می شود. همین رویکرد خرده فرهنگی، آلبوم «24 ساعت» را برخلاف هیپ هاپ سیاسی که بدست رپ خوان های مقیم خارج از کشور تولید می شود و عموماً خصوصیتی شعارگونه و نستالژیک سیاسی دارند، به واقعیت و نبض روزمرگی خیابان های تهران نزدیکتر کرده و آن را از یک کنش سیاسی به یک پدیدۀ موسیقائی انتقادی اجتماعی آگاه در جنبش هیپ هاپ ایران تبدیل می کند. 
  • اما در شکل موسیقی و ترکیبات ریتمیک قطعه های آلبوم «24 ساعت» خلاقیت چندان تازه و پیشگامی شنیده نمی شود. این آلبوم تماماً تهت تاثیر هیپ هاپ قدیمی و کلاسیک اوایل ده هشتاد میلادی طرح ریزی شده است که عمدتاً ساختار چیدمان ضربی ساده، یکنواخت و در واقع «پاپ» دارند و با جملات قافیه دار متصل و طویل در هم می تنند و هیچگونه شکست ناموزونی در ساختار آنها شنیده نمی شود. آنچه مشخص است بهرام تمامی تمرکز خود را بر پیشبرد فن رپ نویسی و ابراز سخنوری ریتمیک آن گذاشته و نیروی کمتری را بر ایجاد آوائی موسیقائی متفاوت و منحصر بفرد صرف کرده است. فقط قدرت بیانی فوق العاده و صدای پرطنین بهرام و محتوای مفهومی رپ نوشته های وی جذابیت درخشانی را به قطعه های این آلبوم می دهد و شنونده را مجذوب خویش می کند. 
  • تنها حرکت نسبتاً خلاقانه ای که در موسیقی این مجموعه ملاحظه می شود در اولین قطعۀ آلبوم یعنی رپ «24 ساعت» است که عنوان آلبوم نیز می باشد. در این قطعه از ریتم شکسته شدۀ ضرب شش-هشتم استفاده شده با چیدمان آوائی که حال هوای موسیقی ایرانی را در آن می توان شنید. این قطعه از دیدگاه ترکیبی قطعه ای جذاب با آوائی هیجان انگیز و حاوی هویتی ایرانی است. 
  • در ادامه می توان نظری هم بر رپ «اینجا ایرانه» انداخت. قطعه ای که تنها اثر تلفیقی این مجموعه می باشد و از آوای ساز تار در آن استفاده شده است. در این رپ-نوشته بهرام مسئولانه و بی پروا مسئولیت خود را در ابراز زمانه خود برعهده می گیرد و ایران را آنگونه که می بیند تعریف می کند. تصویری تاریکُ اما رپ-نوشته ای روشنفکرانه که از روابط و شرایط اجتماعی فاسد حاکم بر کشورمان سخن می گوید. 
  • اما ستارۀ اصلی و داغترین قطعۀ این آلبوم که هم از دیدگاه محتوائی و هم از دیدگاه آوای ملودیک و ساختمان ریتمیک، قطعۀ زیبا و کاملی است، بدون شک رپ افسوس می باشد. اثری گیرا با رپ نوشته ای حرفه ای که در خود محتوای عمیقی را می پروراند. در این قطعه بهرام در واقع خود را و افسوس درونی اش را در آمیخته با روزگار خفقان آور نسل خویش ترسیم می کند و با مخاطبان جوان خود درددل می کند. این رپ نوشته را می توان یکی از درخشانترین قطعات موسیقی رپ فارس در سالی که گذشت دانست. 
  • در کل آلبوم «24 ساعت» اثری است موفق در به تصویر کشیدن چهرۀ بی هویت و بیگانۀ نسل جوان ایرانی پرورش یافتۀ دوران بعد از انقلاب اسلامی ایران که در سرآغاز آگاهی اجتماعی و سیاسی خود به سر می برد و شرایط زیست نامساعد خویش را به روشنی می بیند و نقد می کند. نسلی که در جستجوی راه حل جدیدی برای ادامۀ بقای موجودیت خویش در جهت رسیدن به شرایط انسانی تر و زندگی آزاد اجتماعی بهتر در جنبش است. 
  • آلبوم «24 ساعت» مجموعه ای است با کیفیت موسیقائی خوب و محتوائی زنده و ملموس که با طپش قلب نسل جوان ایرانی همگام و آشناست.

مشخصات آلبوم :


1 - 24 ساعت : 3 دقیقه و چهار ثانیه
2 - من : سه دقیقه و هجده ثانیه
3 - خیابون : ( همراه با نیموش ) سه دقیقه و پنجاه و هشت ثانیه
4 - راه من : سه دقیقه و پنجاه و پنج ثانیه
5 - اینجا ایرانه : سه دقیقه و چهارده ثانیه
6 - گله نکن : سه دقیقه و چهل و هشت ثانیه
7 - دلنوشت : دو دقیقه و سی و نه ثانیه
8 - بیخیالش : سه دقیقه و چهل ثانیه
9 - افسوس : سه دقیقه و بیست و هفت ثانیه
آهنگساز : احسان قره ضیاءالدینی ( آتور )
کمپانی : دیوار


برای دانلود آلبوم از سایت رپسان کلیک کنید .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۹۴ ، ۱۷:۱۴
امیر مقدس

دیوار در ابتدا نام سایتی تفریحی بود که مهدی پورداد در سال 1384 راه اندازی کرد . اواخر سال 84 همراه با دوران اولیه گسترش فرهنگ هیپ هاپ در ایران ، سایت دیوار در بخش انجمن های خود به بررسی موضوعاتی در این باب پرداخت که بعد ها باعث شد این سایت به طور کلی به موضوع هیپ هاپ ایران اختصاص داده شود اما دلیل اصلی شناخته شدن این تشکل ، راه اندازی پادکستی با نام  رادیو دیوار است که در سال 84 با پیشنهاد مهدی پورداد به احسان قره ضیاالدینی ( آتور ) صورت گرفت. اولین نسخه رادیو دیوار در چهارم دی ماه هشتاد و پنج با تهیه کنندگی احسان قره ضیاالدینی و با گویندگی مهدی پورداد ، شاهین پژوم و عارف خوشنژاد و با کمک بامداد ضبط و پخش شد رادیو دیوار اولین پادکست اختصاصی و اولین رادیوی اینترنتی است که اختصاصا به موضوع هیپ هاپ ایران می پردازد از رادیو دیوار تعداد یازده نسخه با موضوعات و برنامه های مختلف ، از جمله مصاحبه با هنرمندان ، اخبار ، نقد و بررسی و آموزش و ... درباره هیپ هاپ پخش شد. که آخرین نسخه آن در اردیبهشت ماه سال 87 تهیه و پخش شد که به معرفی آلبوم بیست و چهار ساعت از بهرام پرداخت به پیشنهاد رادیو زمانه ، برنامه های رادیو دیوار از نسخه ششم به بعد هر هفته از این رادیو  پخش می شد و تعدادی هم برنامه ی اختصاصی برای رادیو زمانه تولید شد که فقط به پخش آهنگ های رپ فارسی می پرداخت. که این موضوع بعد ها به یکی از دلایل بازداشت اعضای دیوار تبدیل شد .

 در سال 86 دیوار تصمیم گرفت وارد عرصه تولید موسیقی شود و در همین راستا شروع به مذاکره و استعداد یابی کرد و در نهایت با بهرام ، بابک تیغه ، گروه تن به ده ، نیموش و ساچمه و با مدیریت احسان قره ضیاالدینی و مهدی پورداد کار خود را شروع کرد. از اولین کارهای منتشر شده از دیوار می توان به « مرگ رپ فارسی » ، « پایه ی کار » و « دیوار بتون » اشاره کرد. چندی بعد ابتدا بابک تیغه و سپس گروه تن به ده به صورت توافقی از دیوار جدا شدند . از دیوار کارهای متعددی منتشر شد اما مهمترین آنها آلبوم « بیست و چهار ساعت » از بهرام است که یکی از بهترین آلبوم های منتشر شده در موسیقی زیرزمینی ایران به شمار می رود. این آلبوم که آهنگ سازی و مدیریت اجرایی آن با آتور بود ، شهریور ماه سال هشتاد و هفت به صورت سی دی و در اینترنت پخش شد . بازداشت و تشکیل پرونده برای اعضای دیوار و پلمپ دو استودیوی این تشکل که در اسفند ماه سال هشتاد و هفت اتفاق افتاد باعث شد وقفه ای طولانی مدت در کار این تشکل به وجود آید . بهرام و احسان قره ضیاالدینی یک هفته در بند 209 اوین بازداشت بودند و استودیوی اصلی دیوار و استودیو 44 هم به مدت هشت ماه پُلمپ شدند . پس از این اتفاق ساچمه و نیموش نتوانستند این وقفه را در کار این تشکل تحمل کنند و در بهار هشتاد و هشت از دیوار جدا شدند . از دیگر فعالیت های دیوار می توان به راه اندازی سایت خیابون و باشگاه هواداران دیوار در سال هشتاد و هفت اشاره کرد که البته فعالیت این دو سایت به همراه سایت اصلی دیوار فعلا در حالت تعلیق است. در حال حاضر تشکیل دهنده ی اعضای دیوار رکوردز از دو رپکن به اسم های رض و نوید و دو آهنگساز به لقب های آتور و مضراب درحال فعالیت هستند و از آلبوم هایی که به دست این اعضاء ساخته شده میتوان به مجموعه «خشت» از نوید و مجموعه «مزمن» از رض اشاره کرد  .


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۹۴ ، ۱۶:۱۳
امیر مقدس